7 tips om calorieën te verbranden zonder sport

De dagen worden alsmaar korter, het is koud en regenachtig … Niet makkelijk om nu nog de drive te vinden om te gaan sporten. Gelukkig zijn er ook andere manieren om calorieën te verbranden. Zoek jij nog een excuus om vanavond gezellig binnen te blijven? Ontdek snel onze 7 tips.

Kook met cayennepeper

Capsaïcine is een stof die voorkomt in paprika, chilipeper en cayennepeper. De stof zorgt voor gewichtsverlies doordat het je lichaam vet doet afbreken. Daarnaast helpt het ook om de aanmaak van vetcellen te voorkomen. Als je wil afslanken, is het dus zeker geen slecht idee om een beetje cayennepeper aan je warme maaltijd of soep toe te voegen.

gezond_koken

Ga voor groenten

Groenten bevatten ‘negatieve calorieën’: je hebt meer calorieën nodig om ze te verteren dan ze bevatten. Door groenten te eten verbrand je dus calorieën! Rauwe groenten die veel water bevatten, zoals komkommer of tomaat, kosten veel energie om te verteren. Andere aanraders zijn: selderij, aubergine, peterselie, sla, spruiten en radijs.

Drink veel water

Veel water drinken versnelt je metabolisme, waardoor je meer calorieën verbrandt en overbodige afvalstoffen worden afgevoerd. Om te kunnen afvallen, is voldoende water drinken, en daarmee bedoelen we ongeveer 8 glazen per dag, echt een voorwaarde. Vind je het moeilijk om veel water te drinken? Doe inspiratie op met onze tips.

tips_water_drinken

Ontdek de voordelen van vervelende klusjes

Het huishouden doen: meestal niet de leukste activiteit, maar je kan het ook positief bekijken. Na 40 minuten strijken ben je gemiddeld 100 calorieën kwijt en voor koken geldt hetzelfde. En om 100 calorieën te verbranden terwijl je schoonmaakt, heb je maar een halfuur nodig! Twee vliegen in één klap.

 

Eet meerdere maaltijden per dag

Afvallen doe je niet door honger te leiden. Door meerdere keren per dag een lichte maaltijd te eten, zet je je metabolisme constant aan het werk. Hoe langer en sneller je metabolisme werkt, hoe meer vet je verbrandt en hoe makkelijker je afvalt.

Je hoeft je dus niet in te houden als je zin hebt in een tussendoortje, op voorwaarde dat je voor iets gezonds kiest: fruit, rauwe groenten, noten, een tas soep … helpen je te vermageren! Probeer zeker deze pompoensoep met hazelnoten en spekreepjes eens.

Pompoensoep Dindesse Spekreepjes

Maak verse gemberthee

Net zoals cayenne, is gember ook goed voor je metabolisme. Het verbetert je stofwisseling en verwijdert overtollig vocht. Gemberthee is dus een echte aanrader! Gewoon enkele stukjes gember in water koken en er enkele druppels citroensap aan toevoegen: simpel, lekker en supergezond.

 

Slaap genoeg

Genoeg slapen: dat is niet te weinig, maar zeker ook niet te veel. Als je niet genoeg slaapt, verhoog je je eetlust door een gebrek aan energie. Te veel slapen is dan ook weer niet goed, want dan vertraagt je metabolisme en verbrand je minder calorieën. Vind dus de juiste balans.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.