Wat verliest je lichaam tijdens het sporten, en hoe krijg je het terug?

Door te sporten win je heel veel. Het is goed voor je gezondheid, voor je humeur en ook voor je nachtrust. Maar anderzijds vraagt sporten ook veel van je lichaam. Daarom is de juiste recuperatie even belangrijk als de beweging zelf. Heb jij er een leuke sportsessie opzitten? Denk er dan aan om deze 4 zaken opnieuw aan te vullen.

1. Water

De eerste is heel logisch, maar zeker niet te vergeten. Wie niet genoeg gehydrateerd is, kan na het sporten last krijgen van vermoeidheid, hoofdpijn en spierkrampen. Daarom is het belangrijk dat je zowel voor als na het sporten voldoende water binnen krijgt. Hoeveel je zweet hangt af van persoon tot persoon, maar sporters moeten toch gaan voor minstens 2 liter water per dag.

Ben jij op zoek naar manieren om meer water te drinken? Hier vind je onze tips.

tips_water_drinken

2. Elektrolyten

Hydrateren is meer dan water drinken alleen. Als je zweet, verlies je namelijk ook elektrolyten, zoals magnesium en calcium. Een tekort aan elektrolyten komt niet snel voor, maar wie langdurig sport, moet hier wel rekening mee houden. Elektrolyten kan je opnieuw aanvullen door bijvoorbeeld een sportdrankje te drinken.

 

3. Proteïnen

Om je spieren te laten herstellen én te laten groeien, heb je proteïnen nodig. Proteïnen zitten bijvoorbeeld in avocado, vette vis of mager vlees. Wist je dat kalkoen nog meer proteïnen bevat dan ander vlees? Een gerecht met spek van kalkoen geeft je dus genoeg kracht om te recupereren.

Ontdek al onze heerlijke gerechten boordevol proteïnen.

proteïnen-maatlijd-kalkoen

4. Energie

Wie sport moet niet alleen voedingsstoffen aanvullen, maar ook energie. Genoeg slaap is een essentieel deel van een gezonde levensstijl. Vergeet je lichaam dus zeker geen rust te gunnen na een inspanning!

Wat doe jij om te recuperen na het sporten? Laat het ons weten op onze Facebookpagina.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.