Wat eten voor en na een sportinspanning?

Om te sporten heb je genoeg energie nodig, maar aan de andere kant eet je vóór de inspanning ook best niet te veel. Achteraf moet je lichaam recupereren, maar mag je ook niet overcompenseren. Niet makkelijk om de balans te vinden! We helpen je met deze tips over eten voor en na een sportinspanning.

Voor

Je eet je laatste maaltijd het best 1,5 tot 2 uur vóór dat je gaat sporten. Wat je eet, moet dan licht verteerbaar zijn, maar toch voldoende energie bevatten. Kies bijvoorbeeld voor een witte boterham met confituur of honing, een sandwich of een banaan. Vergeet niet om op voorhand voldoende water te drinken!

etenvoornasport

Na

Na het sporten moeten je spieren recupereren en daar zijn vooral koolhydraten en eiwitten voor nodig. Koolhydraten zitten onder andere in pasta, rijst, brood en havermout. Eiwitten heb je nodig om je spieren sterker te maken, en daar is kalkoen ideaal voor. Het bevat meer eiwitten dan welk ander vlees dan ook en bovendien is het licht verteerbaar. Een spaghetti carbonara met Dindesse spekreepjes is dus het ideale sportvoer om weer op krachten te komen!

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.