Vijf goede redenen om bij vrieskou toch naar buiten te gaan

Ben jij een koukleum en associeer je winter met dekentjes, loopneuzen, griep en bevroren tenen? Ga toch eens wat vaker naar buiten en snuif die eerste winterkou op! Koude maakt je niet ziek. Integendeel, temperaturen rond het vriespunt hebben een pak voordelen.

winterkou

Buiten is beter dan binnen

Koude vermindert je weerstand, dat is waar. Door de koude vernauwen je bloedvaten, is er minder bloedtoevoer en zijn er dus minder witte bloedcellen om ziektes af te weren. Maar net daarom moet je naar buiten! Studies tonen aan dat regelmatige blootstelling aan koude je immuniteit verhoogt. En vrieskou doodt microben. In de winter hokken we vaak samen, op familiefeestjes en in lekker warme café’s of kantoren. Daar hebben virussen vrij spel.

 

Calorieën verbranden sneller

Wil je kilo’s kwijt voor (en na) de feesten? In de winter is afvallen een stuk makkelijker dan in de zomer! Je lichaam heeft meer energie nodig om warm te blijven en verbrandt dus meer vetten en suikers. Je raakt dus sneller een paar kilo’s kwijt, toch als je kan weerstaan aan alle chocolade, raclette en gezellige comfortfood. Ga dus gerust eens in de winter onder een dekentje op een terras zitten!

 

Je huid krijgt een gezonde blos

Koude winterlucht droogt je huid uit en daarom gebruik je in de winter beter een goede vochtinbrengende crème, zeker voor je handen en je lippen. Toch krijgt je huid in de winter ook een boost. Frisse wind stimuleert de bloedcirculatie in je lichaam en gezicht. Beetje bleek? Ga wandelen in de koude en kom terug thuis met een mooie, gezonde blos.

winterkou2

Ontstekingen verdwijnen als sneeuw voor de zon

Of toch een beetje. Herinner je je nog dat we vroeger de raad kregen om ijscompressen op builen of pijnlijke enkels te leggen? Koude helpt namelijk om ontstekingen, pijn en zwellingen tegen te gaan. Dankzij de koude heb je trouwens ook minder last van wallen en zie je er frisser uit.

 

Tijd voor een winterslaap

Omdat ons lichaam ‘s nachts warmte moet kwijtspelen, slapen we beter als het niet te warm is in onze slaapkamer. De ideale slaapkamertemperatuur is tussen 15 en 20 graden. Profiteer dus van de koudere temperaturen om extra vroeg onder de wol te kruipen en wat slaap in te halen.

 

Moet jij ook zo wennen aan die winterkou? Ga toch naar buiten! Het is gezond, en je valt er nog van af ook.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.