Zo recupereer je sneller na de feestdagen

Van de aperitiefhapjes op kerstavond tot de ijstaart op oudejaar en de nieuwjaarsdrink met de collega’s. Heel gezellig, de feestdagen, maar vaak zijn ze ook een lange periode van te veel eten en drinken, en te weinig slaap. Wil je 2020 toch fris en fruitig starten? Dit zijn handige tips om tijdens de feesten in het achterhoofd te houden.

recupereren feestdagen

Vertrek nooit met honger naar het feest

Jezelf een hele dag uithongeren om dan ‘s avonds op de hapjes te vliegen en twee porties dessert te nemen, is geen goed idee. Start met een lekker en voedzaam ontbijt, en eet ‘s middags wat yoghurt, fruit of soep.

 

Sla geen maaltijden over

Ook de dag na een avondje tafelen sla je beter geen maaltijd over. Je voelt je er niet beter door en je zal er ook niet van afvallen. Niet veel energie of een zware maag? Van deze hartige maaltijdsoep met Dindesse spekreepjes kikker je helemaal op!

maaltijdsoep spek

Ga naar buiten

Hoewel we in de eindejaarsperiode vaak vakantie hebben, spenderen we onze tijd het liefst in de zetel met een boek, dekentje of voor tv. Ga toch eens een luchtje scheppen, ook als het buiten koud is of waait. Een halfuurtje uitwaaien geeft je bloedsomloop en energie al een boost. Van frisse buitenlucht ga je sneller recupereren.

 

Wees lief voor je lever

Wanneer je lever overbelast is, kan hij afvalstoffen niet goed afvoeren. En hierdoor krijg je dat vermoeide en opgeblazen gevoel. Drink tussen de vele maaltijden en glazen bubbels voldoende water. Je lever houdt niet van suiker en alcohol, wel van bitter, zuur, pittig en groen. Eet genoeg donkergroene bladgroenten en fruit. Maak een fris groentesapje! En ook een snuifje kurkuma doet wonderen.

 

En verzorg ook je voeten

Die nieuwe hakken kunnen er zeker voor iets tussen zitten, maar pijnlijke voeten en vermoeide benen zijn vervelend. Eet genoeg banaan om krampen te voorkomen, en verwen je voeten en benen na een avondje feesten met een wisseldouche: afwisselend koud en warm water. Het werkt verfrissend en verbetert de bloedcirculatie.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.