Groenten en fruit langer bewaren: Hoe doe je dat?

Je zondagse uitstap naar de markt levert vaak een grote voorraad aan groenten en fruit op. Met als risico dat je bakje champignons niet opgeraakt, je sla bederft en je bananen bruine vlekken krijgen. Elk stuk groente en fruit heeft een ander bewaarproces. Met deze tips haal jij het maximum uit je vitaminebommetjes!

1. Tomaten niet in de koelkast

De koude van de koelkast breekt de structuur af, daarom bewaar je tomaten best op kamertemperatuur of in de diepvries. Ook paprika, aubergine en komkommer blijven liever weg van de koelkast.

Tomaten bewaar je niet in de koelkast

2. Een appel bij je aardappelen

Ja je leest het goed, leg een appel bij je aardappelen en voorkom dat er nieuwe scheutjes groeien. Een appel produceert ethyleengas en dat zorgt ervoor dat jouw aardappelen langer goed blijven. Pas wel op, ander fruit rijpt sneller door ethyleengas, dus houd je appels uit de buurt!

 

3. Bananen vastbinden

Laat bananen zo lang mogelijk aan elkaar zitten. Wanneer je bananen van de tros haalt worden ze veel sneller bruin.

Bananen vastbinden

4. Champignons in een papieren zak

Het plastic bakje dat we meekrijgen in de winkel houdt veel vocht vast, waardoor er slijm ontstaat op de champignons. Bewaar je champignons in een papieren zak en voorkom zo voedselverspilling. Het is bovendien ook milieuvriendelijker!

 

5. Keukenrol bij de sla

Wil je ook graag vermijden dat je slablaadjes slap en bruin worden? Steek dan een vel keukenrol in de zak. Het papier absorbeert het vocht en zo blijft de sla langer lekker krokant.

 

Nog één laatste tip:

Bewaar je fruit in compost bags, die zakken zijn beter voor het milieu en houden je groenten en fruit een stuk langer vers.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.