Slechte slaper? Een goede nachtrust was nog nooit zo makkelijk.

We zijn allemaal al 1000 keer in slaap gevallen. Toch liggen we sommige nachten toch rusteloos naar het plafond te staren alsof we vergeten zijn hoe. Een goede nachtrust is nochtans belangrijk voor je gezondheid. Als je minder dan 7 uur per nacht slaapt, maak je als volwassene meer kans op een aantal negatieve bijwerkingen. Depressie, hartaandoeningen, vergeetachtigheid, een hogere bloeddruk …

Hoewel er veel redenen zijn waarom je ogen ’s nachts niet toevallen (e-mail overload, weenbaby’s, Netflix-afleveringen …), willen we je toch helpen om het beste uit je bedtijd te halen. Met deze tips val je sneller in slaap en blijf je ook langer slapen.

goede nachtrust

Blijf consequent

Slaap inhalen tijdens het weekend werkt niet. Iedere dag op hetzelfde moment gaan slapen en opstaan wel. Een slaaproutine uitstippelen is daarom belangrijk. ’s Ochtends is je wekker waarschijnlijk al gezet, maar een slaapreminder ’s avonds kan even handig zijn.

Maak van je slaapkamer een ‘zen den’

Zorg ervoor dat je kamer donker, koel en vrij van stressvolle geluiden is. Ook je matras is belangrijk. Als je nog steeds slaapt in hetzelfde bed waar vroeger ook je knuffelberen rustten, wordt het hoog tijd voor een upgrade.

Gewoon rustig ademen

Al eens gehoord van de ‘4-7-8’ methode? Het is een trucje dat veel slechte slapers gebruiken. Kort samengevat: begin met volledig door je mond uit te ademen. Adem dan 4 tellen in door je neus, houd je adem 7 tellen in en adem vervolgens 8 tellen uit. Repeat, repeat, sleep.

goede nachtrust

Stil je honger

Lig je al in bed, maar begint je maag toch te knorren? Droom dan niet over een lekker ontbijtje, maar trakteer jezelf nog snel op een late-night snack. Eet je 2 uur voor het slapengaan een kleine maaltijd met veel koolhydraten en wat proteïne, dan produceert je brein serotonine; een kalmerende neurotransmitter.

De snooze-knop is je frenemy

We kunnen hem moeilijk weerstaan die snooze-knop als hij ons ’s ochtends aanlokkelijk aanstaart vanop ons gsm-scherm. Toch negeer je hem best. Snoozen stoort namelijk je REM-slaap en als je dan uiteindelijk toch opstaat, voel je je vaak stukken groggier.

Lig niet te woelen

Vergeten een belangrijke mail te sturen? De was niet uit de machine gehaald? Heb je de achterdeur wel gesloten? Als je ’s nachts ligt na te denken over alles en nog wat probeer dan te denken in beelden, niet in woorden. Het is zo goed als onmogelijk om je hoofd vrij te maken van alle gedachten, maar de taal wijzigen van woord naar beeld kan je helpen sneller in slaap te vallen.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.