Gezond koken doe je met deze 5 tips

Nu we een beetje vast zitten in ons huis, bewegen we veel minder en grijpen we waarschijnlijk net iets sneller naar de snacklade. Net daarom is het belangrijk om wat extra gezond te eten, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Wij hebben vijf tips voor je klaarstaan die iedereen kan toepassen.

1. voorbereiding is key

Een gezonde maaltijd start met een goede planning. Daarom is het belangrijk om bewust je boodschappen te doen. Bedenk vooraf wat je wil eten die week en stel een lijstje op. Duik vervolgens je voorraadkast en frigo in en bekijk wat je nog moet meebrengen.

Bovendien zijn supermarkten meester om je te verleiden tot allerlei lekkers dat je eigenlijk niet nodig hebt. Een belangrijke lifehack om daaraan te weerstaan: ga niet met honger naar de supermarkt. Met een lege maag grijp je sneller naar ongezonde snacks om dat hongertje te stillen.

Maaltijdboxen zijn trouwens een uitstekend alternatief. Je hoeft geen boodschappen te doen, maar krijgt de exacte hoeveelheden thuis geleverd.

gezond koken

2. variatie voorop

Gezond eten staat gelijk aan afwisselend eten. Enkel op die manier krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Een goede maatstaf om te zien of je gevarieerd eet, zijn de kleuren van je groenten en fruit op je bord. Eet bijvoorbeeld ‘s morgens een gele banaan, ’s middags oranje pompoensoep, als tussendoortje blauwe bessen en ’s avonds groene paprika. Probeer daarnaast ook volgens de seizoenen te koken en voeg extra groenten toe aan je maaltijd.

 

3. een uitpuilende voorraadkast

Zorg ervoor dat je altijd gezonde basisingrediënten in huis hebt. Daaronder valt droge voeding zoals volkoren pasta, rijst, brood en kruiden, maar evengoed olijfolie, yoghurt en tomatenpuree. Het is belangrijk dat je steeds kiest voor de volkoren variant, aangezien die meer vezels bevat en je een langer voldaan gevoel geeft.

Nog een tip: koop steeds grote verpakkingen van droge voeding. Je portemonnee én het milieu zullen je dankbaar zijn.

gezond koken

4. de diepvries is je beste vriend

Een diepvries is onmisbaar voor de gezonde keukenprinsessen onder ons. Er zijn een heleboel gerechten die je in grote porties kan koken om vervolgens te stockeren in je diepvries. Denk maar aan bolognesesaus, curry, ovenschotels, soep, wok enzovoort. Drukke dag gehad? Geen zin om te koken? Dan hoef je niet langer te grijpen naar ongezonde kant-en-klare maaltijden of langs de frituur te passeren: neem gewoon een kijkje in je vriezer en pluk jouw gezonde diner eruit.

 

5. verzamel je favoriete recepten

Je kan nooit inspiratie te veel hebben. Ga op zoek naar recepten die jou aanspreken, ze zijn vaak minder ver weg dan je denkt. Er zijn talloze manieren om recepten te verzamelen: neem een kijkje in kookboeken, scroll op het internet naar websites van supermarkten of kookprogramma’s of klik hier voor onze recepten: je botst onmiddellijk op een waslijst aan gezonde en lekkere maaltijden. Afhankelijk van wat jij het gemakkelijkste vindt, kan je ze on- of offline bewaren.

Wil je nog meer recepten? Bij Volys, de specialisten achter Dindesse, vind je nog meer creatieve keukenideeën met kip en kalkoen.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.