Fit op ’t werk: 5 simpele tips

Steeds meer Belgische werknemers zijn te zwaar. Meer dan de helft kampt met overgewicht en drie op de vier beweegt te weinig. Als je ongeveer 9 uur per dag achter je bureau zit, dan heb je natuurlijk weinig tijd om gezond en fit bezig te zijn. Tot nu. Met onze tips maak je je werkdag actiever en krijg je een energie boost om de werksleur te doorbreken.

1. Blijf bewegen

Zit niet de hele dag achter je bureau geplakt! Loop 5 minuten rond, ga regelmatig water halen of sta gewoon even recht. Je bent namelijk creatiever en alerter als je rechtstaand werkt. Het is een simpele manier om extra energie in je werkweek te steken.

fit op het werk

2. Kweek buikspieren aan je bureau

Dit lijkt misschien onmogelijk, maar het kan! Ga iets onderuitgezakt en met de billen op de rand van de stoel zitten, laat je onderrug los van de rugleuning. Span je buikspieren op zodat je schouderbladen los komen van de rugleuning. Hou vol voor tien seconden en herhaal die oefening een aantal keer per dag. Resultaat gegarandeerd!

 

3. Pimp je werkruimte

Geen zin om actief je buikspieren te trainen? Met een beetje creativiteit kan je je zitroutine een stuk gezonder maken. Als het mag van je baas ga dan voor zitbal in plaats van een bureaustoel. Omdat je constant je evenwicht moet zoeken, blijven je rug- en buikspieren steeds in beweging. Of wissel je routine af met een standing desk.

pimp-desk

4. Gebruik je lunchpauze

Snel een broodje naar binnen werken en verder werken? Klinkt waarschijnlijk heel herkenbaar, maar gezond is het niet. Neem tijd voor je lunch en loop een blokje om voor je opnieuw achter je bureau kruipt. Een wandeling van tien minuten verhoogt je energieniveau met twee uur. Daarnaast neemt beweging ook je zin in ongezonde snacks weg.

 

5. Werk face-to-face

Vermijd de verleiding om te mailen of te chatten met je collega’s als je een probleem of vraag hebt. Ga langs en vraag het hen zelf. Op kantoor rondwandelen en babbelen met je collega’s kan je over je namiddagdipje krijgen. Plus, je gesprek zal waarschijnlijk een stuk betekenisvoller zijn.

Heb je zelf nog een goeie tip om je werkdag fitter te maken? Laat dan van je horen op onze Facebookpagina.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.