8 tips om zoveel mogelijk vitamines te behouden bij het koken

Doe jij je best om een gezond en evenwichtig menu samen te stellen? Fantastisch! Maar wist je dat ook je manier van koken een invloed heeft op de voedingswaarde van je eten? Tijdens het kookproces kunnen namelijk vitamines verloren gaan. Met deze 8 tips hou je zoveel mogelijk vitamines in je groenten en vlees.

vitamines-behouden-tijdens-koken

1. Was je groenten kort. Laat ze zeker niet weken in een pot water.

 

2. Koop geen voorgesneden groenten, maar snij ze liever zelf. Doe dat zo kort mogelijk voor het koken. Hoe kleiner de stukjes, hoe meer vitamines er verloren gaan.

 

3. Wacht tot je water kookt vooraleer je de groenten erin doet. Als de groenten in koud water liggen terwijl ze opwarmen, gaan er veel vitamines verloren

 

4. Leg het deksel op de pot wanneer je groenten kookt. Zo vang je het kookvocht, dat barst van de vitamines, op.

 

5. Kies voor verse groenten en bewaar ze op een droge, donkere plek. Veel vitamines zijn gevoelig voor licht.

 

6. Wok! Doordat je vlees en groenten snel gebakken worden, blijven de smaak én de vitamines optimaal behouden.

 

7. Gestoomde groeten bevatten extra veel vitamines, want er gaat niets verloren in het kookvocht.

 

8. En tot slot nog een leuke tip: eet je maaltijd zo snel mogelijk na het koken op. Als je het laat staan, verdwijnen opnieuw vitamines.

rijstsalade-kalkoenlardinettes-broccoli-739

Vitamineboost

Wist je dat kalkoenvlees een cocktail van vitamines is? B3 (niacine) verbetert het metabolisme, B6 maakt je huid soepel en gaaf, B12 bevordert het zenuwstelsel en vitamine D verstevigt onze botten. Perfect om aan je gezond dieet toe te voegen, dus!

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.