6 gezonde tips voor superdrukke dagen

Het schooljaar komt volop op gang, drukke tijden dus! Niet alleen voor kinderen, maar zeker ook voor hun ouders. Je kinderen aankleden, boterhammen smeren, de turnzak niet vergeten en dan nog de race tegen de schoolbel: voor je aakomt op het werk, heb je al een hele heisa achter de rug. Hoe blijf je gezond leven op zulke razend drukke dagen? Doe inspiratie op met onze 6 tips.

Sla je ontbijt niet over

Het is verleidelijk om ’s ochtends zo lang mogelijk in je bed te blijven liggen, maar dan blijft er gevaarlijk weinig tijd over voor een stevig ontbijt. Als je geen ontbijt neemt, begint de dag al met een valse start. Je hebt energie nodig om de voormiddag door te komen. Zonder ontbijt ben je te veel geneigd om naar ongezonde snacks te grijpen. Weet je van jezelf dat je ’s morgens moeilijk uit je bed geraakt? Zet de dag voordien al fruit, yoghurt of een heerlijke smoothie klaar in de koelkast.

Kommuesliyoghurt

Strek regelmatig de benen

Op een drukke werkdag wil je zo weinig mogelijk afleiding om zo snel mogelijk te kunnen doorwerken. Als dat voor jou betekent dat je dan de hele dag aan je bureau zit, let je daar toch beter mee op. Te lang neerzitten is namelijk niet goed voor je gezondheid. Sta regelmatig eens recht, bijvoorbeeld om iets te vragen aan een collega, een koffie te nemen of naar het toilet te gaan. Als je gewoon even rechtstaat, verbruik je al 3 keer meer energie dan al zittend. Ook een wandeling tijdens de middagpauze, al is het maar tien minuutjes, is een hele stap vooruit!

 

Vergeet je eiwitten niet

Eiwitten geven je een verzadigd gevoel en zorgen er dus voor dat je minder snel zin hebt in ongezonde tussendoortjes. Je vindt eiwitten in vis, eieren, linzen, quinoa, haver, kip en kalkoen. Start je dag met een kalkoenspek ontbijtje en je bent al meteen op de goede weg. Is spek als ontbijt niets voor jou? Probeer dan eens dit Thaïs slaatje met Dindesse spekreepjes als lunch.

 

Maak van sporten een prioriteit

Toegegeven: en fulltime job, kinderen, een sociaal leven, gezond eten, voldoende slaap én dan nog eens sporten … het is zeker niet evident. Toch is het in je voordeel om af en toe tijd vrij te maken voor dat uurtje sport. Plan sporten in je agenda, net als al je andere activiteiten of je werk. Zo maak je van sporten een prioriteit, krijgt het voorrang en wordt het makkelijker een routine. Bovendien krijg je door te bewegen meer energie én zal je ook beter slapen.

Fitness_vrouw

Meal preppen

Na een drukke dag op het werk nog boodschappen doen en een gezonde maaltijd klaarmaken, dat kan er wel eens te veel aan zijn. Om te vermijden dat je dan een frietje gaat halen of een pizza in de oven schuift, kan je zorgen dat er altijd een verse maaltijd in de diepvries staat als reserve. Lees onze vorige blog over meal preppen en ontdek onze tips om je maaltijden voor te bereiden én de vele voordelen.

 

Hou een doosje voor noodgevallen achter de hand

Ook al heb je stevig ontbeten en heb je een gezonde lunch in je tas, dan nog krijgen we allemaal wel eens zin in een snack tussendoor. Heel moeilijk om dan aan een chocoladereep uit de automaat of een traktatie van je collega te weerstaan. Maak het jezelf iets makkelijker door een doosje gevuld met gezonde tussendoortjes op je bureau te zetten. Om snel iets te grabbelen kan je bijvoorbeeld kiezen voor noten, blauwe bessen, gedroogde bananen of kerstomaatjes.

 

Wij wensen je alvast veel succes met de komende drukke weken! Meer inspiratie en Dindesse recepten vind je op onze Facebookpagina.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.