5 tips om vakantiekilo’s te vermijden

Hoera, de herfstvakantie staat voor de deur! Ben jij één van de gelukkigen die een reisje gepland heeft? Dat is puur genieten, maar ook opletten voor extra vakantiekilo’s. Vind jij het moeilijk om op je lijn te letten op vakantie, dan kan je zeker iets leren uit onze 6 tips.

Trek eropuit!

De eerste tip is meteen ook de leukste. Als je op reis bent, valt er heel wat nieuws te ontdekken. Maak er dan ook gebruik van door zoveel mogelijk te wandelen, te fietsen, te kajakken, te zwemmen … als je maar in beweging bent. Zo geniet je optimaal van de omgeving en verbrand je tegelijkertijd nog calorieën ook. Zonde om in die ligstoel te blijven liggen.

shutterstock_shutterstock_594105335

Gezonde tussendoortjes voor onderweg

Een gezonde hap vinden in een treinstation, luchthaven of wegrestaurant is niet makkelijk. Wees dus goed voorbereid en neem voldoende gezonde snacks mee. Vul je tas met appels, mandarijnen, dadels en nootjes voor tijdens de reis.

Krijg je tijdens een lange, warme rit zin in een ijsje, hou je dan vooral niet in. Je bent tenslotte op vakantie. Hou wel in het achterhoofd dat een waterijsje het minst calorieën bevat en dat er in een bolletje roomijs dubbel zoveel calorieën als in sorbet.

 

Gebruik de minibar

Verblijf je in een hotelkamer met minibar? Maak er gebruik van, maar helaas niet om als op te drinken en –eten. Haal de chips, chocolade, alcohol en blikjes frisdrank eruit en steek ze ver weg. Vul je minibar in plaats met je eigen groeten, fruit, beleg en water. Als je in het zuiden bent, kun je vaak superlekker fruit kopen op lokale markten!

shutterstock_shutterstock_659429149

Bereid je goed voor

Op reis gaan vraagt soms veel voorbereidingswerk. Vervoer, verblijf, uitstappen … je moet op voorhand heel wat regelen. Als je vakantiekilo’s wil vermijden, let je het best ook nog op iets anders, namelijk gezonde eetadresjes. Bij aankomst in een onbekende stad is het zo verleidelijk om snel een snackbar binnen te stappen. Heb je een lijstje bij met restaurantjes waar je een gezonde snack kan krijgen, kan je veel makkelijker weerstaan.

 

SOS all-in buffet

Als je op hotel gaat, krijg je misschien wel elke avond een all you can eat-buffet voorgeschoteld. Zeg daar maar eens nee tegen! Om ervoor te zorgen dat je niet té veel eet, begin je best met een rondje rond het buffet. Zo kan je op voorhand beslissen wat je zal opscheppen en word je niet telkens opnieuw verrast door nieuwe gerechten. Daarnaast helpt het ook om een klein bord te nemen. Daardoor schep je automatisch kleinere porties op en eet je minder. Tot slot kan je er een gewoonte van maken om met een bordje rauwkost te beginnen. Dankzij de vezels heb je sneller een voldaan gevoel.

 

We wensen iedereen een ontspannende gezonde herfstvakantie toe! Voor meer inspiratie en heerlijke recepten kan je terecht op onze Facebookpagina.

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.