5 fabels over afvallen

Over diëten en afvallen wordt er héél veel geschreven. Online vind je veel nuttige tips, maar ook soms informatie die helemaal geen steek houdt. Weet jij soms niet meer wat gezond is en wat juist niet? Wij ontmaskeren alvast 5 veel voorkomende fabels over afvallen.

1. Ik mag geen vet eten

 

Je lichaam heeft voor van alles vet nodig: voor voldoende vitamines, voor de opbouw van cellen en weefsels, voor een gezond cholesterolgehalte… Je mag dus zeker nog vet eten als je wil afvallen, maar dat moeten het wel zoveel mogelijk onverzadigde vetten zijn. Die vind je in vette vis, plantaardige oliën, sommige noten en avocado. Vermijd verzadigde vetten, die onder andere in boter, kaas, room, fastfood en gebak zitten.

gezondheid-fabels-over-afvallen

2. Sporten op een nuchtere maag is gezond

 

Als je wil afvallen, is sport zeker belangrijk. Langdurige sportinspanningen kunnen je helpen om gewicht te verliezen, maar om die vol te houden heb je voldoende kracht nodig. Dat lukt dus niet met een lege maag. Als je langer dan een uur sport, eet je op voorhand best iets dat rijk is aan koolhydraten of eiwitten. Zo voorkom je dat je lichaam je spierweefsel als energiebron gebruikt, en dus spieren afbreekt in plaats van vetweefsel.

 

3. Ik moet zoveel mogelijk lightproducten eten en drinken

 

Opnieuw een hardnekkige fabel over afvallen. Lightproducten bevatten dan wel minder suikers en vetten, maar die worden altijd door iets anders vervangen. Die vervangers zijn vaak ook niet gezond, zoals e-nummers en zoetstoffen.

sporten-fabels-over-afvallen

4. Sport is het allerbelangrijkste

 

Sporten is een goeie manier om af te vallen, maar met sporten alleen kom je er niet. Als je je eetgewoonten niet aanpast, zal er op de weegschaal niet veel veranderen. Je gaat pas vermageren als je meer calorieën verbrandt dan je binnen krijgt. Het heeft geen zin om vijf keer per week intensief te sporten, om je daarna te laten gaan met koekjes, chips, frisdrank of alcohol. Twee keer per week sporten en terwijl letten op je voeding, zal een veel groter effect hebben.

 

5. Van koolhydraten word je dik

 

Zijn koolhydraten ongezond? Brood, pasta en aardappelen zijn in verschillende diëten uit den boze. Maar je kan de schuld niet alleen op koolhydraten steken. Het probleem is dat je meer calorieën inneemt dan je nodig hebt, en daarvan ga je verdikken. Uit welke voeding die calorieën dan komen, is niet zo belangrijk.

 

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.