10 tips om meer water te drinken

Jaja, we weten ondertussen allemaal dat water drinken gezond is. En de voordelen ervan kennen we ook: het houdt je gehydrateerd, het voert alle afvalstoffen af, je ziet er beter uit, je valt er van af,… En toch, genoeg water drinken blijft voor velen onder ons een moeilijke opdracht. Maar met onze 10 tips gaat het vast en zeker lukken!

Start je dag
Begin de dag goed met een groot glas water dat je meteen opdrinkt ’s morgens. Je zet simpelweg de avond voordien een glas water naast je bed. Zo vul je het verloren vocht van ’s nachts terug aan. De dag starten met een glas water voert niet alleen je afvalstoffen beter af, je start ook de dag met méér energie.

Onderweg
In je handtas een klein flesje water meenemen is een goed idee. Wanneer je in de file staat of op de bus of trein wacht en je grijpt naar je smartphone, zal je eraan herinnerd worden dat er een flesje water in je handtas zit en je dus maar beter die slok water neemt.

Voor het eten
Een goeie tip als je een kilootje wil verliezen! Water vult, dus één of twee glazen voor de maaltijd helpt om een voller gevoel te krijgen. Zo zal je minder eten omdat je je sneller voldaan voelt. Twee vliegen in één klap dus.

Smaakbommetje
Het kan soms een beetje saai worden, altijd maar plat water drinken. Als je er fruit en/of kruiden aan toevoegt, zoals aardbeien en munt bijvoorbeeld, geef je je water meer smaak. Om de smaak te versterken, zet je het water met fruit/kruiden een uurtje in de ijskast om af te koelen. Neem mee naar je werk en je drinkt het met smaak op!

In het zicht
Een vrolijk waterglas of een grote mooie drankfles (met fruit bijvoorbeeld) kan je best dichtbij zetten, zodat je het steeds ziet en eraan herinnerd wordt dat je moet drinken. Als je vaak zittend werk doet, is het belangrijk om regelmatig te drinken. Dus, als je een vol glas water ziet staan, doet het je automatisch meer drinken. Pssst…vergeet niet om telkens bij te vullen als je het leegdrinkt!

Zet je wekker
Lukt het niet om die waterkan of fles leeg te krijgen of vergeet je het simpelweg? Creëer een mental trigger door een herinnering in je smartphone te zetten. Of gebruik een app die je eraan herinnert om water te drinken.

Eet je water
Het water dat je lichaam nodig heeft, haal je niet alleen uit drinken, maar ook uit je voeding. Ongeveer een liter van het vocht dat je nodig hebt, ‘eet’ je op. Deze hoeveelheid verhoog je door te kiezen voor fruit en groenten waar veel water in zit, zoals watermeloen, aardbeien, ananas, komkommer, tomaten, druiven, sla en selder.

Leng aan
Ben je nog niet helemaal afgekickt van je vruchtensappen? Je hoeft niet cold turkey te gaan… Leng dan telkens het sap aan met water, zo leer je uiteindelijk ook meer water te drinken.

Tellen maar
Hou bij hoeveel water je hebt gedronken iedere dag. Dagelijks moet je aan ongeveer 1,5 tot 2 liter komen, dus dat houdt in dat je ongeveer 8 glazen per dag moet drinken. Tellen hoeveel je binnen hebt, hoef je niet alleen in een dagboek of in je agenda te zetten, je kan het ook bijhouden met een handige of leuke app zoals Aqualert of Mijn Water Balans – motivatie verzekerd!

Feestelijke ijsblokjes
Maak een aantal ijsblokjes met muntblaadjes, framboos, stukjes komkommer of eender welk soort fruit of groente dat je lekker vindt. En gebruik die ijsblokjes om je water aan te lengen of af te koelen. Plus, het maakt je water een pak feestelijker, vind je niet?

Kennen jullie nog handige tips om meer water binnen te krijgen? Laat het ons zeker weten op onze Facebook pagina!

MEER LEKKERS ONTVANGEN?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.

framboos
spekje
spekje 2

Onze
recepten

inspiratie verlenging pijltje pijltje

Zin in meer lekkers?

Wil je maandelijks recepten en leuke gezondheidstips ontvangen? Schrijf je nu in.